Заміна зовнішнього ШРУСу (гранати) ЗАЗ Форза, Чері A13
Маневреність автомобіля ЗАЗ Форза (Чері A13) і якість рульового управління багато в чому залежать від технічного стану шасі, зокрема від техстану зовнішнього ШРУСу. Цю деталь ще називають гранатою, так як вона має специфічну форму.
Артикул зовнішнього ШРУСу ЗАЗ Форза:
- A11-XLB3AH2203030E (30 внутрішніх зубців, 22 зовнішніх)
- A13-XLB3AF2203030B-Ruville (22 внутрішніх зубців, 22 зовнішніх)
- A13-XLB3AH2203030B (24 внутрішніх зубців, 22 зовнішніх)
- A13-XLB3AH2203030B-KM (24 внутрішніх зубців, 22 зовнішніх)
При зносі зовнішнього ШРУСу ZAZ Forza помітно погіршується маневреність автомобіля. Неправильно працюючий шарнір нерідко стає причиною аварії на дорозі!
Діагностика зовнішнього ШРУСу ЗАЗ Форза
Слід почати з того, що ШРУС являє собою поворотний шарнір. Рухоме зчленування створено на основі кулькового сепаратора, триподу.
Цей механізм виконує функцію кардана, але на відміну від нього ШРУС дає можливість передавати крутячий момент з більш гострим кутом заломлення, що вкрай важливо при повороті коліс.
Кульковий поворотний механізм зовнішнього ШРУСу ЗАЗ Форза схильний до зносу. З часом він стирається, кришиться, закисає і іржавіє. При зносі шарніру можуть спостерігатися такі симптоми:
- Сторонній шум (хруст, стукіт, свист)
- Підклінювання
- Зменшення робочого ходу керма
- Прокручування на місці
Знос шарніру можна помітити по закусуванню керма в певних положеннях. При високому зносі ШРУСу A13 кульковий механізм почне прокручуватися в своєму посадковому місці.
У середньому зовнішні ШРУСа відпрацьовують по 70 000 - 100 000 (км) пробігу. Чим гірші дороги в районі їзди автомобіля, тим швидше приходять в непридатність колісні шарніри.
Як замінити зовнішній ШРУС ЗАЗ Форза
Щоб підвищити якість ремонту, роботу рекомендується проводити на демонтованій напівосі. У цьому випадку з'являється можливість зафіксувати напівось в лещатах в горизонтальному положенні. Так зручніше і простіше працювати зі ШРУСом.
Знімаємо напівось
- Від’єднуємо переднє колесо. Але насамперед потрібно послабити затяжку ступічної гайки і колісного кріплення. Це потрібно зробити ще до вивішування колеса.
Гайка ступиці ЗАЗ Форза, як і гайки кріплення колеса, розташовані за захисним ковпачком. Щоб відкрутити ступічну гайку, майстру потрібен накидний ключ або торцева головка на 30.
- Знімаємо датчик ABS. Він кріпиться за допомогою 1 болта. Відразу ж можна від'єднати і провід датчика. Він кріпиться на амортизаторі за допомогою кронштейну. Провід потрібно просто висмикнути з тримача.
- Відкручуємо і знімаємо наконечник рульової тяги. Щоб безпечно розімкнути з'єднання пальця і поворотного кулака, рекомендується застосовувати знімач. Приклад пристосування на фото нижче.
- Від’єднуємо амортизаційну стійку від поворотного кулаку. Для цього потрібно відкрутити 2 болти.
- Демонтуємо напівось ZAZ Forza. Потрібно вивести із зачеплення з КПП внутрішній ШРУС. Для цього слід одночасно потягнути шарнір вгору і в бік. Даний прийом дозволить безпечно вивести стопорне кільце внутрішнього ШРУСу із зачеплення з диференціалом трансмісії.
Зверніть увагу, ні в якому разі не можна витягувати обидва внутрішніх ШРУСи з КПП одночасно. Адже в цьому випадку диференціал просто впаде на піддон. Якщо таке станеться, то не вийде назад встановити внутрішні шарніри.
Якщо зміститься диференціал, то потрібно буде розбирати корпус КПП і ставити зубчасте зачеплення назад.
Знімаємо зовнішній ШРУС ЗАЗ Форза
- Фіксуємо напівось у лещатах. Рекомендується розмістити вал горизонтально.
Перед безпосередньою заміною зовнішнього ШРУСу ЗАЗ Форза рекомендується уважно ознайомитися з технічним станом пильника. Це дозволить скоригувати час обслуговування нового шарніру.
Якщо пилок має пошкодження, значить зовнішній ШРУС слід обслуговувати раніше звичайного.
- Знімаємо хомути. Зазвичай старі затискачі просто зрізаються кусачками. Заводські хомути на шарнірах є одноразовими. У їх конструкції зазвичай використовується механізм стяжки притискного типу.
- Зміщуємо пильник. При необхідності місце з'єднання напівосі з шарніром слід очистити ганчіркою. Це дозволить отримати вільний доступ до стопорного кільця.
- Знімаємо стопор. Для цього знадобиться знімач. Кільце необхідно розтиснути. Підлізти в зазор вийде лише вузькими подовженими губками.
- Від'єднуємо зовнішній ШРУС ЗАЗ Форза (Чері А13). Це потрібно робити в той момент, коли стопорне кільце знаходиться в розтиснутому вигляді.
Звичайно, якщо немає знімача стопорних кілець, то шарнір можна просто збити ударом молотка. Але цей метод слід застосовувати лише в тому випадку, якщо старий ШРУС точно піде на викид.
Перед установкою нового ШРУСу в шарнір потрібно гарненько набити нового мастила. Після установки шарніру на напівось потрібно ретельно розробити ШРУС. Для цього слід циклічно повертати шарнір в різні боки. Це робиться для того, щоб мастило рівномірно розподілилася по контактних парах.
Як правильно вибрати зовнішній ШРУС Форза A13
Автомобіль ЗАЗ Форза має різні модифікації напівосей і поворотних кулаків. Залежно від потужності двигуна, року випуску і місця складання шасії, зовнішній ШРУС може використовувати такі варіанти шлицевих зачеплень:
- 22 зовнішніх зубці та 22 внутрішніх
- 22 зовнішніх зубці та 30 внутрішніх
- 22 зовнішніх зубці та 24 внутрішніх
Як зрозуміло, якщо спочатку було встановлено ШРУС 22х22, то на його місце вже не стане аналог 22х24 або 22х30.
Точно визначити кількість зубців внутрішнього шлиця можна лише при демонтажі шарніру і натуральному підрахунку.
Перш ніж замовляти запчастини ЗАЗ Форза потрібно демонтувати напівось, зняти старий ШРУС і порахувати зубці на внутрішньому шлиці, який входить у зачеплення з напівіссю.
Додаткова інформація
Є майстри, які намагаються відновити старий ШРУС ЗАЗ Форза. Якщо шарнір відходив понад 70 000 - 100 000 (км) пробігу, то особливого сенсу в ремонті немає. У цьому випадку поворотний шарнір матиме сильний механічний виробіток, який неможливо відновити.
Ремонт зовнішніх ШРУСів актуальний лише в тому випадку, коли шарніри відходили не більше 50 000 - 70 000 (км) пробігу.
Відновлення шарнірів проводиться в тому випадку, коли в ході огляду шасі виявилося пошкодження пилку. При цьому ремонт доцільний лише тоді, коли під пилок не встигло потрапити багато забруднень.
Якщо ж довго їздити з порваними пилками на ШРУСах, то сенсу відновлювати шарніри не буде. Волога, що потрапила в поворотний механізм, сприяє швидкому розвитку корозії на робочих поверхнях шарніру. Через це шарнір швидко закисає і розбивається.
Щодо ремонту, то відновлення ШРУСів полягає в чистці шарнірів і заміні старої мастила на нову. В даному випадку ремонт проводиться за такою схемою:
- Від'єднуємо ШРУС.
- Прибираємо стару мастила і замочуємо шарнір у ванні з розчинником. Для відкисання шарніру можна використовувати гас або бензин. Зазвичай шарніри залишають киснути на 24 години.
- Сушимо шарнір стиснутим повітрям. В ході сушіння слід видути зсередини все стороннє. На цьому етапі слід оцінити ступінь зносу контактних поверхонь зовнішнього ШРУСу ЗАЗ Форза. Ця інформація дозволить розрахувати приблизний час їзди на старих шарнірах.
- Забиваємо нову змазку і ставимо ШУРс назад.
Зрозуміло, термін служби ремонтних ШРУСів сильно обмежений. Відразу після ремонту майстру слід почати збирати на замовлення нових шарнірів.