Як реанімувати старий необслуговуваний акумулятор

Водії старого гарту ще пам'ятають, що таке ручне обслуговування АКБ. Коли доводилося кожні 3-6 місяців брати в руки ареометр та вимірювати щільність електроліту кожній секції батарейного блоку. Якщо щільність була низькою, її потрібно було піднімати методом часткової заміни старого електроліту новим … Ця справа не тільки клопітна, а ще і небезпечна, адже доводилося мати справу з дуже їдкою кислотою.

 

Сучасні ж водії вже встигли відвикнути від рутини обслуговування АКБ, адже нове покоління акумуляторів є необслуговуваним. Так, батарейні блоки цього типу й ефективні, й надійні, й дуже-дуже практичні, як і будь-які інші запчастини на китайські машини. Але живуть необслуговувані АКБ недовго, приблизно до 5 років. Старі ж свинцево-кислотні акумулятори, з відкритою конструкцією корпусу, не мають конкретного терміну придатності. Якщо старі АКБ грамотно обслуговувалися, то вони сміливо відпрацьовували по 10-15 років, а в деяких випадках і більше.

 

АКБ

 

Слабке місце необслуговуваних АКБ

 

Якщо не брати до уваги необслуговувані автомобільні акумулятори AGM і GEL, то між старими обслуговуються і сучасними необслуговуваними свинцево-кислотними АКБ різниці практично немає ніякої.

 

Обслуговуєма конструкція передбачає лише використання герметичного корпусу, що дозволяє звести до мінімуму випаровування електроліту.

 

Але електроліт випаровується і з необслуговуваних батарей. Випаровування виходять через клапан скидання зайвого тиску. Це одна з причин, з якої необслуговувані рідинні АКБ свинцево-кислотного типу втрачають з часом ємність заряду. Все б нічого, адже старий АКБ можна легко замінити новим, ось тільки коштують нові акумулятори, з числа необслуговуваних, дуже й дуже відчутно. За простенький (ємністю на рівні 60-70 А*год) необслуговуваний АКБ свинцево-кислотного типу в автомагазині просять близько $100.

 

Через високу вартість АКБ народні умільці навчилися відновлювати робочий ресурс необслуговуваних свинцево-кислотних АКБ. Сенс ремонту автомобільних акумуляторів зводиться до відновлення рівня та щільності електроліту в кожній із скриньок батарейного блоку.

 

Внизу сторінки є відео, автор якого наочно показує увесь процес відновлення необслуговуваного АКБ. А нижче в тексті представлений опис данної процедури.

 

Реанімація акумулятора

 

Покрокова інструкція як відновити робочий ресурс необслуговуваного АКБ

 

Слід відразу сказати, що відновлювати раціонально тільки ті акумулятори, які ще не повністю вичавлені. Справа в тому, що при зниженні рівня та щільності електроліту свинцеві пластини піддаються так званому сульфатуванню, через що згодом пластини АКБ повністю руйнуються. Результатом руйнування пластин є помітне зменшення вихідної напруги і сили струму. Тобто акумулятор фізично перестає генерувати оптимальну для бортової мережі напругу, яка в ідеалі повинна становити не менш ніж 14 (В).

 

Отже, схема відновлення АКБ:

 

  • Для початку потрібно повністю зарядити АКБ. Максимально можливий заряд дозволить об'єктивно оцінити реальну щільність електроліту.

  • Знімаємо усі наклейки, як бічні, так і верхні. Наклейки потрібно зняти для того, щоб забезпечити можливість просвіту батареї.

Знімаємо усі наклейки

  • Визначаємо кордони внутрішніх комірок акумуляторного блоку. Як правило, внутрішні перегородки видно неозброєним оком. У багатьох акумуляторах є запаяні отвори комірок, вони зазвичай розміщуються під верхньою наклейкою. Приклад на фото нижче.

Визначаємо кордони

  • Розмічаємо місця під свердління. Для розмітки підійде звичайний маркер.
  • Робимо отвори в кожній із скриньок батарейного блоку. Діаметр свердла потрібно підбирати з тим розрахунком, щоб у отвір пролізла трубка ареометра.

Робимо отвори

Якщо трубка ареометра все ж не буде пролазити в отвори, то можна скористатися перехідником, у якого хвостовик має менший діаметр. При свердлінні потрібно добре видувати із вирви стружку.

 

Перший та останній отвори краще свердлити подалі від сапунів, через які скидається надлишок тиску. Справа в тому, що перед витяжними отворами монтується фільтр. Як зрозуміло, свердлом можна банально пошкодити фільтр.

 

  • Вимірюємо щільність електроліту в кожній з комірок. Оптимальна щільність електроліту повинна становити 1,25-1,27 (г/см3).

Вимірюємо щільність електроліту

У випадку на відео, яке викладено в кінці сторінки, щільність електроліту склала 1,33 (г/см3). Це чудовий показник, якій свідчить про гарну концентрацію кислоти в електроліті. В даному випадку потрібно просто розбавити наявний електроліт звичайною дистильованою водою.

 

В практиці фахівців часті випадки, коли щільність електроліту складає в районі 1,1 (г/см3). При недостатній щільності наявному в комірках електроліту потрібно підлити рідину з більш високою концентрацією кислоти, в районі 1,40 (г/см3).

 

  • Вимірюємо рівень електроліту в кожній комірці. Для визначення точного рівня можна скористатися тонкою смужкою картону.

Вимірюємо рівень електроліту

  • Доповнюємо рівень рідини. При цьому слід враховувати, що в кінцевому підсумку щільність електроліту повинна вписуватися в поле допуску 1,25-1,27 (г/см3). Як зрозуміло, якщо спочатку щільність була підвищеною, як у випадку на відео, то піднімати рівень рідини потрібно звичайною дистильованою водою. А якщо щільність електроліту була низькою, то необхідно заповнювати рівень рідини концентрованим електролітом.

Створення оптимальної щільності електроліту є одним з найбільш складних та відповідальних етапів відновлення АКБ. Щільність повинна бути однаковою у всіх комірках. Інший раз куди простіше приготувати новий електроліт в окремій ємності. А потім потрібно просто відкачувати стару і повторно заливати нову рідину почергово у кожній із комірок.

 

Рівень рідини має бути таким, щоб електроліт не досягав переливу комірок. При цьому потрібно врахувати, що електроліт буде хлюпатися у комірках під час пересування.

 

  • Контролюємо щільність електроліту повторно. Цей етап можна пропустити, якщо рідина кожній зі скриньок була повністю замінена.​
  • Піддаємо АКБ 3-ом циклам розряду-заряду. Для розрядки акумулятора можна скористатися лампочкою габаритного світла, потужність якої злегка перевищує 20 (Вт). Зарядку батареї слід починати з силою струму на рівні 6 (А). Коли електроліт почне кипіти, потрібно зменшити струм до 3 (А), потім струм поступово знизити силу до 1 та 0,5 (А).

Відновлення акумулятора можна вважати успішним в тому випадку, коли попередньо заряджений акумулятор піддавався розрядці 20-ватною лампочкою протягом 2 годин, а щільність електроліту при цьому не опустилася нижче 1,25 (г/см3).

 

  • Кінцевим етапом ремонту автомобільного акумулятора є герметизація корпусу. Тобто потрібно заплавити/заклеїти висвердлені отвори. Найпростіше для герметизації скористатися термоклійовим пістолетом.

Відновити акумулятор

 

Додаткова інформація

 

Щодо відновлення робочого ресурсу автомобільних акумуляторів класу AGM і GEL, батареї цього типу не вийде відновити кустарним методом. Справа в тому, що батареї AGM абсорбують електроліт. Перевірити рівень і щільність електроліту, який знаходиться у зв'язаному стані, неможливо. Щодо GEL-акумуляторів, цей тип батарей і зовсім використовує густий електроліт, з яким не вийде працювати підручними побутовими засобами.

 

Не вийде відновити й акумулятори, що використовують технологію Li-Ion.

 

Зверніть увагу, що у минулому матеріалі було розказано як грамотно замінити старий автомобільний акумулятор, а також які параметри слід враховувати при виборі нового АКБ.

 

Залишити відгук

Пропонуємо запчастини

Кращих виробників

Запчастини Beru купити в магазині запчастин GeelyParts.com.ua
Запчастини Bosh купити в магазині запчастин GeelyParts.com.ua
Запчастини Continental купити в магазині запчастин GeelyParts.com.ua
Запчастини Dayko купити в магазині запчастин GeelyParts.com.ua
Запчастини Elring купити в магазині запчастин GeelyParts.com.ua
Запчастини Febi купити в магазині запчастин GeelyParts.com.ua
Запчастини Mayle купити в магазині запчастин GeelyParts.com.ua
.